ただ今次のSolid State physicsの試験に向けて勉強中。この授業はほんとに教授の質が悪くて苦労した・・・。でもTF(teaching fellow)の、中国人(ほんものの)だけど、Caltechにいった、っていうLiang君がとても賢いので、助かっています。

 受け始めたころはほんとさっぱりだったSolid State Physicsも、この終盤になってやっと、あぁ、そういう学問だったんだ、と分かるようになってきました笑 今まで学んだことをちょっとずつ取ってきて適応するというイメージが強い教科ですね。電磁気から、量子力学統計力学、むろんHamiltonian形式の古典力学と、勢ぞろいです。一度学ぶ価値はある学問だと思いました。

 疑問: Question about Landau Levels. When a strong magnetic field is applied to a 2-dimensionally moving electron, the flux through the loop that this electron makes is quantized. The quantized energy levels corresponding to this phenomenon is called Landau levels. Now textbook says all the states that lies between one Landau level (call E) and next one (E+hw) condensate into one one Landau level, creating degeneracy. This statement implicitly assumes that the number of states (of electrons) is conserved before and after condensation . It sounds reasonable, but why does it have to be conserved?